Ryhmäliikunta tuntikuvaukset

Tässä on esitelty tunnit, joita Mahtisalilla on tarjolla. Kaikki tunnit eivät ole koko aikaa tarjolla viikkokalenterissa, mutta ryhmille on mahdollista varata myös sellaisia tunteja, joita ei viikkokalenterista löydy. Kysy siis rohkeasti lisää!

Mahti Crosstraining – tunnit

Mahti treeneissä yhdistetään sekä lihaskuntoa että hapenottokykyä kehittäviä harjoituksia.

Perinteisellä Mahti Crosstraining-tunnilla harjoitukset vaihtelevat, etkä toista samaa harjoitusta rutiininomaisesti. Välineinä käytetään esimerkiksi kahvakuulia, köysiä, räkkiä roikkumiseen, voimakuminauhoja, boxeja, voimakuminauhoja, traktorin renkaita, oman kehonpainoa. Mahti-harjoituksia on eri tasoisia, jolloin voit valita harjoituksiisi kevyempiä tai raskaampia harjoituskertoja.

Lisäksi ohjelmistossa on myös Mahti Crosstraining Soft -tunti. Kevennetty kiertoharjoittelutunti, joka sopii senioreille, liikuntaa aloitteleville, ylipainoisille, tuki-ja liikuntaelinvaivoista kärsiville. Tunnilla käytössä mm. köydet, kahvakuulat, renkaat, kepit, jumppapallot. Tuntiin kuuluvat olennaisesti myös kehonhuolto sekä liikkuvuusharjoitteet. Tästä syystä se sopii myös enemmän harjoitteleville palauttavaksi treeniksi.

Bungee-Training

Bungee-Training on yksinkertainen, toiminnallinen ja motivoiva treeni-konsepti joka on otettu hyvin vastaan kuntokeskuksissa ja kouluissa ympäri Norjaa. Bungee-Training on toiminnallinen liikuntamuoto joka perustuu intervallimuotoiseen harjoitteluun nauhan vastusta vastaan. Bungee nauha antaa tasaisen vastuksen harjoitteluun. Nauhan toisessa päässä on kädenpidikkeet ja toisessa pehmustettu osa keskivartaloa varten.

BodyWeightTraining / Kehonpainoharjoittelu

Tunti, jossa käytetään vain oman kehon painoa monipuolisesti eri harjoittein. Tällä tunnilla opetellaan muun muassa liikehallintaa, lihaskontrollia ja tehdään erilaisia liikkuvuutta kehittäviä harjoitteita.

Mahti Board

Tunnilla käytetään step-lautoja. Tunti on monipuolinen kehonpainoharjoitteita sisältävä
lihaskuntotreeni.

KuulaCross

KuulaCross-tunnilla tehdään kiertoharjoittelumenetelmällä erilaisia lihaskunto-, tasapaino- ja koordinaatioharjoitteita, joissa käytetään painona pääasiassa kahvakuulia.

Kahvakuula

Tunnilla jokainen pääsee treenaamaan itsenäisesti kahvakuulaa painona käyttäen. Kahvakuulailun monipuolisuus perustuu siihen, että yhden lihaksen sijaan, lähes jokainen liike harjoittaa koko vartaloa. Näin saat varmasti tehokkaan treenin. Tunti koostuu lämmittelystä, erilaisista kahvakuulaliikkeistä, tekniikkaharjoittelusta ja venyttelystä. Mahtisalilta löytyy eri kokoisia kuulia, mutta mahdollisuuksien mukaan tunnille on hyvä ottaa myös oma kuula mukaan, jos sellainen kotoa löytyy.

Kehonhuolto

Tunnilla käydään läpi erilaisia foamroller tekniikoita sekä erilaisia kehonhuoltomenetelmiä. Tämä tunti on tarpeellinen aivan jokaiselle.

Fitball

Fitball-tunnilla käytetään isoja jumppapalloja, joilla harjoituksesta saadaan hauska ja monipuolinen. Fitball-tunnit sopivat kaikille ja ne ovat erityisen hyviä kehonhallinnan, tasapainon ja lihaskunnon kehittämiseen. Tunti parantaa koordinaatiota ja erityisesti keskivartalon syviä lihaksia.

FitnessBag

FitnessBag-harjoittelusäkki on kuntoiluväline, jossa yhdis­tyvät kahvakuulan, painotangon ja nyrkkeilysäkin parhaat ominaisuudet. FitnessBagia voit nostaa, kantaa, heittää, potkia tai käyttää step-lautana!

FitnessBagille on kehitetty huipputehokas, koko kehoa kuormittava toiminnallinen ryhmäliikuntaohjelma. Ohjel­massa hyödynnetään Trio-rakennetta, jossa kolmen sar­joissa toistettavat lihaskuntoliikkeet haastavat kehoa erit­täin monipuolisesti.

Lähde: http://bit.ly/2a98eDK

Gymstick Muscle

Gymstick Muscle on ainutlaatuinen ryhmäliikuntaohjelma, jossa hyödynnetään Gymstick Originalia. Kyseessä on kuntoiluväline, joka yhdistää jumppakepin ja vastuskuminauhan toimivaksi kokonaisuudeksi.Tehokas ja monipuolinen Gymstick Muscle -ohjelma rakentuu sille vartavasten räätälöityyn musiikkiin. Tunti koostuu alkulämmittelystä, kolmen sarjoissa toistettavista lihaskuntoliikkeistä eli Trioista sekä venyttelystä. Gymstick Muscle kehittää lihasvoimaa ja -kestävyyttä, tasapainoa, koordinaatiota, sydämen ja verenkiertoelimistön kuntoa, sekä liikkuvuutta.

Gymstick Helppo tunneille voivat niin ikään osallistua kaikki. Tunti on Muscle tuntia helpompi, kuten nimestäkin voi päätellä. Enemmän liikuntaa harrastaneille tunti käy esimerkiksi palauttavasta harjoituksesta.

Liikkuvuus ja hallinta

Koko kehon liikkuvuutta sekä hallintaa erilaisin testauksin sekä toimivin harjoittein. Jokaisen liikkujan viikko-ohjelmaan suositeltava tunti. Tunteihin sisältyy muun muassa venyttelyä, tasapainoharjoitteita, kevyitä kehonpainoharjoitteita, rullailua sekä liikkuvuusharjoittelua. Tunti on siis erilainen joka viikko.

HIIT

HIIT, High Intensity Interval Training. Tavanomaista harjoitusta selkeästi lyhyempi, mutta erittäin tehokas, sykettä nostava intervallitunti. Tällä tunnille lyhyt työ-osuus ja lepo-osuus vuorottelevat. Loppuun kehonhuoltoa venyttelyineen. Tämän tyyppinen harjoittelu nostaa kuntoa erittäin tehokkaasti. Tunti saattaa sisältää myös hyppyjä, juoksua, mutta on sovellettavissa kuitenkin jokaiselle!

YogaFlow

Kehonhuoltoa venytellen ja kevyesti joogaten. Tunnille kannattaa varata lämmin vaatetus (pitkät hihat ja puntit) sekä esim. villasukat. Oma pyyhe ja matto sekä juotavaa.

Lasten kehonpainoharjoittelu

Tunneilla harjoitellaan monipuolisesti erilaisia liikkeitä ja liikunnan osa-alueita lasten ehdoilla ja yhdistäen niitä leikkiin. Tällä tunnilla tehdään muun muassa kärrynpyöriä, kuperkeikkoja, opetellaan päällä- ja käsilläseisontaa.

Tunneille voivat osallistua 12-vuotiaat ja siitä nuoremmat lapset. Alle kouluikäisten lasten kanssa tulee mukana olla vanhempi. Vanhemmat toki saavat olla mukana myös vanhempien lasten kanssa.

Lasten crosstraining

Tunneilla harjoitellaan monipuolisesti erilaisia liikkeitä ja liikunnan osa-alueita lasten ehdoilla ja yhdistäen niitä leikkiin. Tällä tunnilla tehdään muun muassa erilaisia hyppy- ja koordinaatioharjoitteita, opetellaan erilaisia liikunnallisia taitoja ja roikutaan.

Tunneille voivat osallistua 12-vuotiaat ja siitä nuoremmat lapset. Alle kouluikäisten lasten kanssa tulee mukana olla vanhempi. Vanhemmat toki saavat olla mukana myös vanhempien lasten kanssa.